Our Personal Development

Roel Stemmer
In the foregoing article I painted my starting point as regards our sustainable behaviour, putting across each other dualism and unity, at which in my view it is a must to learn to behave from unity. Now I will take a look as well at our appreciation in life, determining for our character, as at our brains, determining for our mental attitude. The one and the other belong together and I will argue that we have to develop the spiritual base for the social and emotional balance that facilitates the cognitive learning process and may lead towards sustainable acting.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Náš osobnostní rozvoj

2008-04-16 20:25:18

Roel Stemmer

Předcházející článek načrtl východiska udržitelného chování, popsané v napětí mezi vzájemným dualizmem a jednotou. Nyní autor rozebírá intelektuální vlastnosti člověka určující pro životní postoje. Říká, že musíme rozvíjet duchovní základnu a vytvářet tak sociální a emoční rovnováhu, jež usnadňuje kognitivní proces učení a může vést k udržitelnému jednání. Český překlad je zkrácenou verzí původního příspěvku.

Vaše reakce samozřejmě srdečně vítám.

Roel Stemmer, předseda sdružení Enviro-Net

rstemmer@planet.nl

Naše chápání života

Hodnoty tvoří základ naší osobnosti. Prof. Dr. H.J.M. Hermans, profesor teorie osobnosti na Katolické univerzitě v nizozemském Nijmegenu, píše o našem chápání života následující (1986):

Naše jednání úzce souvisí s hlubšími základy naší osobnosti. Můžeme přitom rozlišit tyto základní motivy našeho chápání života:

  • S-motiv: lidská snaha o sebeprosazení a seberozpínání.
  • O-motiv: snaha o vazbu k něčemu (například přírodě, umění) nebo někomu (například ve vztazích nebo s přáteli).

K těmto základním motivům se úzce váže šest jasných základních forem života. Pro náš rozvoj a osobnostní růst je důležité naučit se těchto šest typů rozeznávat, protože je prokázáno, že každý člověk se potýká s jistou nevyvážeností.

Zde uvádím jen dvě nejzásadnější:

Život jako v žaláři. Oblasti blokování.

Jde o nejvíce negativní oblasti našeho hodnotového systému. Vyznačují se absencí S-citů i O-citů. Klíčová slova zde jsou: neblahé tušení, přepracovanost, oběť, odloučení a prázdnota. Archetypem tohoto blokujícího prožitku je vězeň, který nejenže je nesmírně omezován v činnosti, ale též zatlačován do sociální izolace.

Život ve své plnosti. SO-oblasti.

Jedná se o situaci, ve které se život projevuje ve své plnosti a pestrosti. Zde převládají SO-oblasti, přičemž S-motiv i O-motiv jsou vyjádřeny v celistvém prožitku. Účastní-li se více než dvě osoby, čímž vzniká skupina, SO-prožitek umožňuje ponechat prostor jejich odlišnosti v jejich jednotě. Tento prožitek popisují pojmy: plnost, celistvost, vzájemné potvrzování a živá síla. Charakteristickým archetypem je postava světce (původní řecký výraz pro světce byl „holos“, tedy „celý“). Souvisí to s propojením S-stránky a O-stránky naší osobnosti, jež coby mocenská figura sama sobě dovoluje být vzorem díky většímu zahrnutí a hlubšímu smyslu. Celistvý jedinec je pak jedincem s touto nejvyšší osobností.

Celistvost

Růst směrem k celistvé osobnosti ve skutečnosti vyžaduje zájem o duchovno. Musíme totiž brát v úvahu to, co bylo před naším životem a co bude po něm. To znamená být hluboce přesvědčen o vlastní existenci na ose od minulosti do budoucnosti, ve smyslu vnitřního potvrzení.

Jde o osobní prožitek soudržnosti s absolutním životem tak, že se dokážeme umístit mezi minulost a budoucnost, mezi výroky „Je mi dovoleno zde být“ a „pouze tam je naděje“. K duchovnímu životu patří povědomí o době před početím a vize naděje na konci života. Na jednu stranu se jedná o pocit vzájemnosti s jediným, absolutním životem a na druhou stranu o soucit se vším, co je živé. Toto vyvstává v blízkosti díky odstupu. To je těžké. Znamená to dát druhému prostor, v němž lze řešit věci prostřednictvím překonání vlastního dualismu. Sami sobě dáváme záruku před utápěním se v citech, abychom v klíčových okamžicích dokázali být velmi blízko tomu druhému.

Vzdělávání

Ve vztahu učitel–žák je základním zájem o zde výše zmíněný „duchovní“ rozvoj. Tato duchovnost tvoří základ sociálního a emočního rozvoje jedince a usnadňuje kognitivní proces učení. Nejde jen o udržitelné chování jako takové, ale také je nezbytná pro řešení výchovných problémů. Jedná se o to, naučit se znát a používat přirozenou starostlivou stránku své osobnosti.

Literatura

  • HERMANS, Hubert J. M., HERMANS-JANSEN, Els. Het verdeelde gemoed : over de grondmotieven in ons dagelijks leven. Baarn : H. Nelissen B.V., 1986. ISBN neuvedeno.